måndag 7 november 2011

Infriar fördomar

Jag är på en ny arbetsplats, i en annan del av Sverige. Inte så långt ifrån Sundsvall men tillräckligt långt för att övernattning på veckans dagar är att föredra. Jag är på en fabrik och monterar det jag gjort sedan studenten, ställningar.
När man är inne på en industri, så primeras puntklighet. Halvtimmes rast från klockan nio samt två kvarts raster halv tolv och halv två.
Som i skolan. Uppstyrt.
Rasterna tillbringas i baracker eller "bodarna" som är dom riktiga arbetarnas benämning. Man går till sin bod, äter sin matlåda och skyndar sig till kaffebryggaren för att inte bli med tom kopp.
Sedan löser man sitt korsord eller utbyter anekdoter som går i stor fiskarens tecken*.

Då rasten är slut, går man återigen ut och producerar lydigt till nästa rast. Vissa arbetare, dom med låg moral "blindskiter" mellan rasterna. En slags taktikbajsning, då man passar på att få behov av toalett då arbetet inte längre behagar.

På toaletten kan man få se dylika saker:


Barbiekvinna med stormbarm utförandes en avsugning.
Klottrad på bod-toalett.

Också det väldigt skolaktigt, närmare bestämt högstadieaktigt.
Fördomarna infrias. Men konstigt nog irreterar det inte mig, jag är rätt nöjd med min vardag just nu. I alla fall ett tag framöver.





*Den ena historien avlöser den andra och är hundra gånger mer häpnadsväckande.

1 kommentar:

  1. Nån är ju rätt duktig på att rita i alla fall. /Ankan

    SvaraRadera