måndag 8 juli 2013

Sommar i p1

Jag har semester! Min första semester som är tagen för att inte göra någonting! I vanliga fall tas den för hökörning, hockeycuper eller andra resor såsom en tripp till Australien eller en weekend hos en lillebror i fjällen.

Semester som jag tagit nu är/var helt obokad av aktiviter men har nu snabbt fullt av sådana. Menllan allt det roliga som en semester innebär så lyssnar jag, 2013 är nog det år som kommer gå till histiorien då jag lyssnade på allt.

I vinter gick jag en utbildning via jobbet som innebar att man i 8 veckor varje dag skulle lyssna på olika föreläsningar som man hade på sin smartphone, varje föreläsning var i snitt 22 minuter.

Sedan varvade jag det med att lyssna på podcaster. Det är Filip och Fredriks, Värvets och ibland Alex&Sigges podcaster som går varmast.
Lagom till sommaren så så har värvet ökat dosen av intervjuer till två i veckan och samtidigt så håller Sommar i P1 sitt brukliga tempo. Detta innbär att vissa dagar kan jag ha tre olika saker på ca en timme som jag vill lyssna till.

Sommar i P1 blir såklart mest lidnande. Finns det verkligen någon som orkar med att lyssna på alla?
Dom jag hittils lyssnat på är:
Jonas Gardell.
Maja Ivarsson.
Filip Hammar.
Kristian Gidlund.
Liv Strömqvist.

Alla har varit bra, ingen har varit tidsslöseri. För tid tar det att lyssna om det inte bara ska bli bakgrundsljud likt havet på en strand utomlands. Bäst av dom jag hittils lyssnat på var Gidlund. Det blir väl investerad tid. Det borde vara obligatoriskt att lyssna på det. En del av läroplanen.
Det skulle kvalitetssäkra ens liv och ge perspektiv.

Annars rekommenderar jag Värvet, en podcast av Kristoffer Triumf där han intervjuar och framförallt lyssnar på olika kända människor. Om man ska börja lyssna på något av alla program han spelat in så rekommendera jag det med Ernst Kirchsteiger och Kristoffer Appelqvist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar